Thursday, May 17, 2012

All rounder surirumahtangga~ part 2

So many things to talk about sampaikan tak tahu nak mula dari mana. Everyday has different story and different task to be completed.

Start with _Morning Story_..

Pagi after doing ritual things, mula la masuk gelanggang Dapor. Prepare heavy breakfast sebab bekalkan anak-anak. The kids will have their break at 10AM and lunch at 12noon at school. Hmm kalau tak bawak bekal or they dont have food at school... alamatnya dapat telefon dari school office which is for me the very very embarassing one!! Mana taknya .. nanti apa kata omputih cikgu besar dia.. Mak jenis apa ni tak bekalkan anak. Actually ada kantin kat sekolah. Bila keadaan emergency sahaja aku bagi dia orang beli makanan kantin. Ini ghupenye...


Dari sebelah kiri tu la kantinnya. Sangat besar dan makanan dari company empire club tu.. Tapi harga tak mahal mcm kat hotel.. standard one set meal BND 4 untuk 1 main meal termasuk air kotak dan sebiji epal. (jangan ler kali 2.. kalo nk kali 2 balik Malaysia je lah.. lebih kurang RM10.. APA?? Hehehe) Menu ada asian or western.



Lepas siap-siap bekalan..kerja seterusnya jadi drebar. Inilah jalan yg selalu aku lalu untuk hantar dan amik lebih kurang 12km jauh perjalanan sehala tapi hanya 10-15minit dah sampai :)


Ini simpang yang selalu aku keluar ke lebuhraya Sultan Hassanal Bolkiah


Ada sesak sikit. Ini aku amik waktu petang orang kerajaan balik kerja pukul 4 lebih dan anak-anak habis sekolah ugama pukul 4.30pm.


Ini persimpangan lebuhraya dengan Tungku Link.


Brunei memartabatkan tulisan Jawi .

Ada hari aku bawak Ziyad.. Kalau bawak Ziyad maknanya aku akan singgah ke taman lepas hantar budak-budak ke sekolah.


Hari yang aku tak bawak Ziyad maknanya aku akan ke pasar beli ayam atau daging fresh dan pasar borong Setenaga kat Sengkurong. Sekarang ni kena gi pasar borong.. Beli la bawang besar sekampit kentang sekotak.. Tak main sekilo dua lagi dah..semua barang barang dah naik.. Yang mana boleh jimat aku jimat la..


Ini tempat aku beli daging dan ayam fresh. Selalu beli Ayam 2 ekor dan daging 2 kilo. Kalo ayam 2 ekor BND 8-10. Kalau daging BND 12/kilo. Mahal? Tak la..cuba bahagikan berapa hari punya makan 14hari tu..


Ni.. Pasar borong. Maaf la ye..gambar hujan pulak. Pasar ni ramai pulak orang Indonesia berniaga.. India muslim pun ada..Malaysia mungkin ada jugak tapi susah nak detect sbb Malaysia Sarawak/Sabah cakapnya lebih kurang sama orang Brunei. Lain ler Malaysia Semenanjung..senang sangat detect.
Aku tak pernah ke pasar borong di Malaysia.. Tapi kalau tengok berita tu jadi isu jugak lah.."orang luar" datang berniaga. Tak mau komen apa-apa.. Yang penting saya punya dokumen perjalanan yang sah ye ;-)


Ni kedai kat pasar borong. Aku beli bawang-bawang kentang sayur kat sini. Dan tak lupa Tafufa sini sedap tu. Aku beli 6 bekas sekali.. makan sorang satu bekas tafufa ada 4 orang... yang extra tu untuk Irfan makan waktu balik sekolah

Selalu waktu pagi.. kalo tak ke taman aku ke pasar kalo tak ke pasar aku berkebun di rumah atau buat apa-apa yang patut seperti menghumban hehehe

Ok.. Ini baru waktu pagi.. Waktu lain InsyaAllah ada sambungannya

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment