Monday, April 23, 2012

Sup Ikan Jenahak

Oleh kerana freezer tu hampir kosong ( yang ada ice-cream, crabstick sikit, minced meat sikit) aku menggagah diri ke pasar Gadong. Bukannya apa.. Selalu kalau hari Isnin kurang sikit pilihan hasil laut ni. Aku akan beli seminggunya stok.. udang rencah, ikan dan sotong. Dah aku kata hari senin kan.. Dapat lah aku beli udang dan ikan. Sotong tak ada..

Hari ni aku beli ikan kat gerai cina ni. Dah lama aku perhatikan gerai ni.. Entah kenapa teringat pulak kat pasar Kuala Belait. Gerai ni customernya cina je..specialty nya ikan berahan ikan kerapu dan ikan merah. Tips ke pasar senang je..aku akan tengok kat mana org cina beli ikan. Kat mana ada org cina kat situlah aku beli. Dia org ni pandai bab beli ikan segar ni. Tapi selalunya penjual cina ni meletakkan harga yg tinggi sikit dari org lain. Aku sanggup bayar lebih singgit je kalau gerenti fresh. Kalau lebih 5ringgit melampau la kann..

Sejak setahun kebelakangan ni harga ikan pun naik. Orang Brunei panggil ikan jenahak ikan berahan. Kalau dulu BND10 tapi sekarang ni BND12. Nak tak nak kena ler beli kann.. Nak makan.. Aku amik seekor je hampir 2 kilo..cina tu bagi aku BND20. LAMA gak menunggu dia bersihkan ikan tu..aku tenngok cina ni begitu teliti bersihkan ikan. Sanggup aku diri tercongok tengok dia bersihkan ikan.

Dah selesai bab beli, balik aku rehat kejap nak kena buat allignment pinggang sikit sebelum masuk ke gelanggang. Sambil sambil berehat aku pun pikir nak masak..mula mula sekali aku teringat gulai asam pedas
...asam pedas laaagiii.. Hhmm kari... Kari laaaggii.. sambil matanya tutup (konon lebih konsentrasi la kan....) dapat laa idea. Masak sup... Ikan kalau fresh dimasak sup memang sedap.. So inilah masakan untuk hari ni

bBahan-bahannya:b
Ikan Jenahak
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Serai
Bunga lawang
Kayu manis

Kentang
Carrot
Buah Tomato



Cara-caranya:
Rebus kentang dan karot dalam periuk sambil menumis bahan tumis dalam kuali (aku suka cara macam ni sebab bila selesai je menumis kentang dan karot pun empuk)
Tumis bawang merah pastu bawang putih pastu halia serai kayu manis dan bunga lawang. Dah wangi dan garing masukkan bhn tumis ni ke dalam air rebusan. Masukkan ikan pastu tomato. Kemudian garam dan lada sulah. Akhir daun bawang dan daun sadri.



Dari kanan clockwise: 1) Rebus kentang dan karot. 2) Tumis bawang 3) Masukkan bahan tumis lain 4) Masukkan bhn tumis ke dalam air rebusan

posted from Bloggeroid

3 comments:

  1. zaida, allignment dah lari ka hehehe semua pun mahai la ni. korang utara kata tomeh (tumis) darat.

    ReplyDelete
  2. Sebulan sekali biasa laa kan..allignment lari sikit1-2 hari jaa..pastu ok dah..ha ah tumis darat biasa la nak cepat..suka kotoq periuk byk sikit bagi amah aku kerja

    ReplyDelete
  3. Sebulan sekali biasa laa kan..allignment lari sikit1-2 hari jaa..pastu ok dah..ha ah tumis darat biasa la nak cepat..suka kotoq periuk byk sikit bagi amah aku kerja

    ReplyDelete