Sunday, December 22, 2013

Net Bread

Net Bread is a direct translation from Roti Jala. Inilah kisah kali pertama aku membuat roti jala di Kuala Belait, Brunei Darussalam.

Sebelum tu acuan pertama yang aku punya untuk membuat roti jala adalah daripada pemberian Ibu Mertuaku (IM). Actually, aku yang "mengecek" daripada IM...ntah macamana pulak aku tak malu mintak acuan roti jala tu. Tapi IM pun tak banyak tanya terus dia kata "amiklah" . Alah dia pun tahu menantunya yg sorang ni pandai masak..hahaha. Masak pun untuk anaknya makan kan..Tapi aku tahu acuan tu sangat bermakna buat IM.

Inilah rupanya...
Acuan Tembaga Roti Jala

Masa aku dapat acuan ni punya laa cantik bersih..tapi sekarang keadaan dah uzur dan jugak beberapa lubang kecil bocor dibawahnya. Maka, tidak lah sesuai lagi untuk digunakan. Simpan buat kenangan. Dan digantikan dengan yang baru.


Itu baru cerita acuan. Lama jugak aku menyimpan acuan tembaga tu. Sampai lah satu hari kawan aku Ina nampak acuan tembaga tu dalam laci dapur aku. Dia pun mencadangkan projek roti jala dirumahnya. Aku pun terus setuju. Mula dari situlah aku menjala. Anak-anak pun suka makan roti jala. Asal masak kari ayam atau daging mesti aku masak lebihkan kuahnya untuk dimakan dengan roti canai atau roti jala.

antara bahan bahannya


menggunakan non-stick pan tefal. Aku suka yang ini sebab dia flat surface dan berat sesuai untuk induction cooker

roti jala

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment